Toont 1-20 van 116 resultaten

ResearchED: de keuze van Stefan De Clerck

20 oktober 2021

De keuze van Stefan De Clerck: Eva Naaijkens en Martin Bootsma (lokaal C2.11, aanvang om 10.50 uur) Eva Naaijkens en Martin Bootsma “wonnen” enkel jaren geleden met hun nieuw schoolconcept een school in Amsterdam. Zo werd Basisschool De Pool omgedoopt …

ResearchED: de keuze van Wouter Buelens

19 oktober 2021

Het lijkt er sterk op dat niet alleen door hogescholen maar ook door scholen in het secundair of voortgezet onderwijs een zekere vorm van blended learning zal omarmd worden. Er bestaat een veelheid aan definities over blended leren, maar een …

ResearchED voor het eerst in België op zaterdag 23 oktober

18 oktober 2021

“De hoogmis van evidence-informed werken”, zo wordt ResearchED wel vaker genoemd. Het is een wereldwijd bekend congres van leraren, directeurs, onderzoekers (en andere belanghebbenden) die ijveren voor doordacht en goed geïnformeerd onderwijs. De grassroots-beweging, opgestart door leraren onder leiding van Tom …

Wat maakt een leraar tot expert-leraar?

29 september 2021

Voor elke onderwijsprofessional die effectief onderwijs een warm hart toedraagt In een eerste uit een reeks van vijf lezingen over effectief onderwijs gaat Tim Surma dieper in op wat een leraar effectief maakt. Talloze studies gingen in het verleden al …

To flip or not to flip

21 september 2021

Hoewel leerlingen uit zowel het basis- als het secundair onderwijs sinds 1 september weer voltijds naar school mogen gaan, overwegen een aantal secundaire scholen om toch nog één of andere vorm van deeltijds online/afstandsonderwijs in te richten. Sommigen gaan hier …

ExCEL lanceert in samenwerking met vavo-scholengroep twee publicaties over effectief studeren: voor student én docent

15 september 2021

ExCEL, het Expertisecentrum voor Effectief Leren van Thomas More-hogeschool, lanceert twee handige praktijkgidsen om docenten én studenten te ondersteunen bij effectief studeren. Beide gidsen vormen het eindpunt van een onderzoeksproject naar het studeergedrag van studenten aan het vavo (voortgezet algemeen …

De expert-leraar in één oogopslag

28 augustus 2021

De beste leraren maken een wereld van verschil voor hun leerlingen. We weten uit bijvoorbeeld Amerikaans onderzoek dat wanneer leerlingen in het lager onderwijs drie jaar op rij les hadden van een effectieve leraar, ze beduidend hogere slaagkansen hadden op …

Het jaar van de Digisprong

27 augustus 2021

De covidpandemie en de periode van volledig en gedeeltelijk online afstandsonderwijs die daarvan het gevolg was, maakte duidelijk dat er in het Vlaamse onderwijs nog werk aan de ICT-winkel is op het vlak van infrastructuur, connectiviteit en toestellen. De Vlaamse …

Drie inzichten die effectief onderwijs mogelijk maken

25 augustus 2021

Scholen maken zich klaar om de zogenaamde ‘Corona-vertraging’, of die zich nu op cognitief dan wel sociaal-emotioneel vlak situeert, aan te pakken. Defaitisme lost niks op, gerichte, realistische actie vanuit een optimistisch perspectief kan dat wel. Die extra energie die …

Tim Surma in Knack: “Feitenkennis is wél belangrijk”

25 augustus 2021

In Knack weekblad werd Tim Surma, research manager van ExCEL, geïnterviewd over de onderwijsactualiteit en trends bij de aanvang van dit schooljaar. Hij licht er het werk van ExCEL toe, hoe evidence-informed teaching een beweging is die bottom-up is gegroeid, …

ResearchED Nederland: ExCEL van de partij

2 juni 2021

“De hoogmis van evidence-informed werken”, zo wordt ResearchED wel vaker genoemd. Het is een wereldwijde beweging van leraren, directeurs, onderzoekers (en andere belanghebbenden) die ijveren voor doordacht en goed geïnformeerd onderwijs. De grassroots-beweging, opgestart door leraren onder leiding van Tom …