Deze blog is de zesde in een reeks over generatieve (of productieve) leerstrategieën. Deze strategieën, waardoor leerlingen nieuwe leerstof reorganiseren en integreren met hun voorkennis om iets nieuws daarvan te maken, zorgen ervoor dat leerlingen cognitief actief aan de slag …
Hoewel leerlingen uit zowel het basis- als het secundair onderwijs sinds 1 september weer voltijds naar school mogen gaan, overwegen een aantal secundaire scholen om toch nog één of andere vorm van deeltijds online/afstandsonderwijs in te richten. Sommigen gaan hier …
De beste leraren maken een wereld van verschil voor hun leerlingen. We weten uit bijvoorbeeld Amerikaans onderzoek dat wanneer leerlingen in het lager onderwijs drie jaar op rij les hadden van een effectieve leraar, ze beduidend hogere slaagkansen hadden op …
Scholen maken zich klaar om de zogenaamde ‘Corona-vertraging’, of die zich nu op cognitief dan wel sociaal-emotioneel vlak situeert, aan te pakken. Defaitisme lost niks op, gerichte, realistische actie vanuit een optimistisch perspectief kan dat wel. Die extra energie die …
Deze blog is de vijfde in een reeks over generatieve (of productieve) leerstrategieën. Deze strategieën, waardoor leerlingen nieuwe leerstof reorganiseren en integreren met hun voorkennis om iets nieuws daarvan te maken, zorgen ervoor dat leerlingen cognitief actief aan de slag …
Al sinds het begin van de 20ste eeuw gaan er stemmen op dat Educatieve Technologie (EdTech) het onderwijs en volgens sommigen ook de wijze van leren fundamenteel zou gaan veranderen. Denken we maar aan Thomas Edison die in 1922 voorspelde …
In het artikel “Five ways to increase the effectiveness of instructional video” beschrijven Mayer en collega’s (2020) vijf do’s en één don’t bij het ontwerpen en inzetten van instructievideo’s. In deze blogpost wordt het originele artikel samengevat, met hier en daar een verwijzing naar extra achtergronden. Het artikel gaat natuurlijk uit van een ideaal scenario wat betreft infrastructuur en …
De tijd van ‘PowerPoints’ waarbij woorden en afbeeldingen al stuiterend en draaiend de toeschouwers zeeziek maakten, ligt hopelijk een flink eind achter ons. Maar het lijkt intuïtief echter wel een goed idee om de aandacht te trekken van onze lerenden …
Tot op welk niveau kunnen we wetenschappelijke bevindingen vertrouwen? Een heleboel wetenschappers repliceerden 21 sociaal-psychologische experimenten uit de tijdspanne van 2010-2015 die gepubliceerd werden in vooraanstaande tijdschriften Nature en Science (Camerer et al, 2018). De gerepliceerde studies hadden sample sizes …
Heel wat docenten aan universiteiten en hogescholen bieden – al dan niet via live-stream – afstandslessen aan hun studenten aan. Leraren in het secundair onderwijs spreken Powerpoints in en delen die via leerplatformen aan leerlingen. Uitgeverijen maken in ijltempo ondersteunend …
Overal ter wereld krijgen kinderen huiswerk. Geen woord dat wereldwijd aan de keukentafel dus zo vaak over de tongen gaat als ‘huiswerk’. Er zijn goede redenen om huiswerk te geven, al zijn er een heleboel kanttekeningen te plaatsen. Op basis …
In de gangen van mijn secundaire school was het nooit hélemaal stil tijdens de pauzes. Tijdens de ochtendpauze zag ik collega’s aan kleine groepen leerlingen een woordje uitleg geven over de leerstof. Soms slechts vijf minuutjes na de les om …
Laat ons meteen met de deur in huis vallen: ervoor zorgen dat de didactische basisprincipes van effectief onderwijs aanwezig zijn – bijvoorbeeld duidelijke uitleg geven, ondersteuning en feedback bieden – is belangrijker dan hoe of wanneer deze basisprincipes worden toegepast. …
Aan de andere kant van het kanaal mag men dan wel actief bezig zijn met het zich definitief afscheuren van het Europese vasteland, op vlak van (onderwijs)onderzoek wordt er schitterend werk geleverd en mogen we jaloers in hun richting kijken. …