Toont 21-40 van 155 resultaten

ResearchED: de keuze van Wouter Buelens

19 oktober 2021

Het lijkt er sterk op dat niet alleen door hogescholen maar ook door scholen in het secundair of voortgezet onderwijs een zekere vorm van blended learning zal omarmd worden. Er bestaat een veelheid aan definities over blended leren, maar een …

Wat maakt een leraar tot expert-leraar?

29 september 2021

Voor elke onderwijsprofessional die effectief onderwijs een warm hart toedraagt In een eerste uit een reeks van vijf lezingen over effectief onderwijs gaat Tim Surma dieper in op wat een leraar effectief maakt. Talloze studies gingen in het verleden al …

ExCEL lanceert in samenwerking met vavo-scholengroep twee publicaties over effectief studeren: voor student én docent

15 september 2021

ExCEL, het Expertisecentrum voor Effectief Leren van Thomas More-hogeschool, lanceert twee handige praktijkgidsen om docenten én studenten te ondersteunen bij effectief studeren. Beide gidsen vormen het eindpunt van een onderzoeksproject naar het studeergedrag van studenten aan het vavo (voortgezet algemeen …

Tim Surma in Knack: “Feitenkennis is wél belangrijk”

25 augustus 2021

In Knack weekblad werd Tim Surma, research manager van ExCEL, geïnterviewd over de onderwijsactualiteit en trends bij de aanvang van dit schooljaar. Hij licht er het werk van ExCEL toe, hoe evidence-informed teaching een beweging is die bottom-up is gegroeid, …

ResearchED Nederland: ExCEL van de partij

2 juni 2021

“De hoogmis van evidence-informed werken”, zo wordt ResearchED wel vaker genoemd. Het is een wereldwijde beweging van leraren, directeurs, onderzoekers (en andere belanghebbenden) die ijveren voor doordacht en goed geïnformeerd onderwijs. De grassroots-beweging, opgestart door leraren onder leiding van Tom …

Het Expertisecentrum voor Effectief Leren zoekt onderwijsexperts!

21 mei 2021

Het Expertisecentrum voor Effectief Leren (Thomas More-hogeschool) groeit. Door het grote aantal onderzoeksprojecten en de groeiende vraag naar lerarenprofessionalisering op vlak van effectieve didactiek breiden we volgend schooljaar gevoelig uit. We zoeken onderzoekers, valorisatiemedewerkers voor lerarenprofessionalisering en een Office Manager. …

Corona houdt Mechelen Leesstad niet tegen!

10 mei 2021

Begin dit schooljaar ging Mechelen Leesstad 2022 van start. Het leesproject heeft als doel de achtergrondkennis van Mechelse leerlingen in het basisonderwijs te verbreden zodat dit het leesonderwijs ondersteunt. We werken daarom samen met Ligo – voorheen Centrum voor Basiseducatie …

Motivation and Online Learning: Part II

31 maart 2021

Wouter Buelens, Paul A. Kirschner, & Mirjam Neelen Last week, we discussed the relationship between motivation and learning in general. This week’s blog investigates whether the principles of motivation that apply in face-to-face learning contexts also apply in the context of …

Motivation and Online Learning: Part I

31 maart 2021

Wouter Buelens, Paul A. Kirschner, & Mirjam Neelen A great deal of attention is rightly being devoted to how online learning can be effectively designed or how technology can contribute to instruction and promote or enhance learning. With this, interest …

De gratis inspiratiegids Zomerscholen in Vlaanderen is er!

25 maart 2021

Een inspiratiegids voor zomerscholen. Dat is het nieuwe werkstuk dat ons expertisecentrum vandaag voorstelde op een online conferentie. De gids wil zowel beginnende als ervaren organisatoren een houvast bieden om doelgerichter leervertraging weg te werken. De gids bouwt voort op …

Herbekijk Hoorzitting Commissie Leerachterstanden – Tim Surma

22 maart 2021

Tim Surma pleitte in de parlement commissie rond leerachterstanden van 12 maart voor onderwijskundig optimisme. Door in te zetten op wat werkt, kunnen we dankzij de COVID-19-crisis aanpassingen doen aan ons onderwijs die ons ook op de lange termijn vooruit …

‘Het belangrijkste wat een leerkracht kan doen, is goed lesgeven’

13 maart 2021

Vandaag pleit Tim Surma, onderzoeksmanager van het ExpertiseCentrum voor Effectief Leren van de Thomas More-hogeschool voor onderwijskundig optimisme. “‘Ik wil een ongebreideld onderwijskundig optimisme uitstralen. Er is een achterstand, maar er zijn ook interventies mogelijk waarvan je weet: als je …