Het lijkt er sterk op dat niet alleen door hogescholen maar ook door scholen in het secundair of voortgezet onderwijs een zekere vorm van blended learning zal omarmd worden. Er bestaat een veelheid aan definities over blended leren, maar een …
Voor elke onderwijsprofessional die effectief onderwijs een warm hart toedraagt In een eerste uit een reeks van vijf lezingen over effectief onderwijs gaat Tim Surma dieper in op wat een leraar effectief maakt. Talloze studies gingen in het verleden al …
ExCEL, het Expertisecentrum voor Effectief Leren van Thomas More-hogeschool, lanceert twee handige praktijkgidsen om docenten én studenten te ondersteunen bij effectief studeren. Beide gidsen vormen het eindpunt van een onderzoeksproject naar het studeergedrag van studenten aan het vavo (voortgezet algemeen …
Vanaf dit schooljaar wordt er in een taalscreening voorzien in de 3de kleuterklas, zodat kinderen met een taalachterstand sneller en beter geholpen kunnen worden. Schoolteams kunnen deze hulp bieden met een taaltraject dat specifiek afgestemd is op de leerling, want …
In Knack weekblad werd Tim Surma, research manager van ExCEL, geïnterviewd over de onderwijsactualiteit en trends bij de aanvang van dit schooljaar. Hij licht er het werk van ExCEL toe, hoe evidence-informed teaching een beweging is die bottom-up is gegroeid, …
ExCEL, het Expertisecentrum voor Effectief Leren van Thomas More-hogeschool, lanceert twee handige praktijkgidsen om docenten én studenten te ondersteunen bij effectief studeren. Beide gidsen vormen het eindpunt van een onderzoeksproject naar het studeergedrag van studenten aan het vavo (voortgezet algemeen …
Cooperation with reputable Education Endowment Foundation Thomas More’s Centre of Expertise for Effective Education (ExCEL), established in 2019, aims to improve education by bridging the gap between research and educational practice. A lot is known about “what works” in education …
In september 2021 start ExCEL, het Expertisecentrum voor Effectief Leren van Thomas More, een Vlaams netwerk van modelscholen. ExCEL doet dit met ondersteuning van het Engelse Education Endowment Foundation (EEF). Het centrum zal twee basis- en twee secundaire scholen begeleiden bij het …
“De hoogmis van evidence-informed werken”, zo wordt ResearchED wel vaker genoemd. Het is een wereldwijde beweging van leraren, directeurs, onderzoekers (en andere belanghebbenden) die ijveren voor doordacht en goed geïnformeerd onderwijs. De grassroots-beweging, opgestart door leraren onder leiding van Tom …
Jezelf als leraar (en directeur) professionaliseren over effectief leren en effectieve didactiek? Dan denken we al vaak aan eenmalige bijscholingen, pedagogische studiedagen en congressen. Door COVID-19 heeft digitale professionalisering en opleiding echter aan terrein gewonnen. Op vraag van een aantal …
Het Expertisecentrum voor Effectief Leren (Thomas More-hogeschool) groeit. Door het grote aantal onderzoeksprojecten en de groeiende vraag naar lerarenprofessionalisering op vlak van effectieve didactiek breiden we volgend schooljaar gevoelig uit. We zoeken onderzoekers, valorisatiemedewerkers voor lerarenprofessionalisering en een Office Manager. …
Begin dit schooljaar ging Mechelen Leesstad 2022 van start. Het leesproject heeft als doel de achtergrondkennis van Mechelse leerlingen in het basisonderwijs te verbreden zodat dit het leesonderwijs ondersteunt. We werken daarom samen met Ligo – voorheen Centrum voor Basiseducatie …
Wanneer je de term ‘directe instructie’ dropt in een gesprek rond effectief onderwijs, krijg je al gauw discussies over wat die term nu juist inhoudt. Afhankelijk van welk statement een persoon wil maken, kiest die voor één dan wel een …
Mirjam Neelen & Paul A. Kirschner This blog is the second in a series of blogs on productive learning strategies, originally written by Tine Hoof, Tim Surma & Paul Kirschner, and published on excel.thomasmore.be. In 2015, Richard Mayer and Logan …
Mirjam Neelen & Paul A. Kirschner This blog is the first one in a series of eight blogs, originally written by Tine Hoof, Tim Surma & Paul Kirschner, and published on excel.thomasmore.be. In 2015, Richard Mayer and Logan Fiorella published …
Wouter Buelens, Paul A. Kirschner, & Mirjam Neelen Last week, we discussed the relationship between motivation and learning in general. This week’s blog investigates whether the principles of motivation that apply in face-to-face learning contexts also apply in the context of …
Wouter Buelens, Paul A. Kirschner, & Mirjam Neelen A great deal of attention is rightly being devoted to how online learning can be effectively designed or how technology can contribute to instruction and promote or enhance learning. With this, interest …
Een inspiratiegids voor zomerscholen. Dat is het nieuwe werkstuk dat ons expertisecentrum vandaag voorstelde op een online conferentie. De gids wil zowel beginnende als ervaren organisatoren een houvast bieden om doelgerichter leervertraging weg te werken. De gids bouwt voort op …
Tim Surma pleitte in de parlement commissie rond leerachterstanden van 12 maart voor onderwijskundig optimisme. Door in te zetten op wat werkt, kunnen we dankzij de COVID-19-crisis aanpassingen doen aan ons onderwijs die ons ook op de lange termijn vooruit …
Vandaag pleit Tim Surma, onderzoeksmanager van het ExpertiseCentrum voor Effectief Leren van de Thomas More-hogeschool voor onderwijskundig optimisme. “‘Ik wil een ongebreideld onderwijskundig optimisme uitstralen. Er is een achterstand, maar er zijn ook interventies mogelijk waarvan je weet: als je …