Ga naar de hoofdinhoud
Onderzoeksmanager

Tim Surma

Onderwijs en Leren

Effectieve didactiek

Lerarenprofessionalisering

Leren studeren

Vakdidactiek

Expertise: didactiek, leer- en studeerstrategieën en lerarenopleiding

Over Tim

Tim is managing director van het Expertisecentrum. Hij kan putten uit 20 jaar ervaring in het lesgeven in in secundair onderwijs, lerarenopleiding en in de master onderwijswetenschappen. Hij doet momenteel promotieonderzoek rond effectieve leerstrategieën en is auteur van het boek ‘Wijze Lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek.’ Hij is een veelgevraagd spreker in België en Nederland rond effectieve instructie en leerstrategieën. Tim maakt deel uit van de expertencommissie Beter Onderwijs Vlaanderen.

Een selectie van relevante publicaties
  • Surma, T., Vanhoyweghen, K., Camp, G., & Kirschner, P. A. (2018). The coverage of distributed practice and retrieval practice in Flemish and Dutch teacher education textbooks. Teaching and Teacher Education, 74, 229–237. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.05.007
  • Surma, T., Kirschner, P.A. (2020). Technology enhanced distance learning should not forget how learning happens. Computers in Human Behavior, 110, 106390. https://doi:10.1016/j.chb.2020.106390
  • Surma, T., Kirschner, P. A. (2020): Testing and spacing: Effective learning strategies for the classroom. The Education Exchange (Chartered College of Teaching)
  • Camp, G., Surma, T., Kirschner, P.A. (2021). Foundations of multimedia learning. In. R. E. Mayer & L. Fiorella (Eds.), The Cambridge Handbook of Multimedia Learning (forthcoming)
  • Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D., & Kirschner, P. A. (2019). Wijze lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Meppel, The Netherlands: Ten Brink Uitgevers.
  • Kirschner, P. A., Surma, T. (2020). Evidence informed pedagogy. Impact Journal of Chartered College of Teaching, 10, 1-5
  • Surma, T., & Delnoij, L. E. C. (2018). De wetenschap van het leren toegepast op handboeken. In L. De Man & M. Van den Brande (Eds). Over schoolboeken en leermiddelen, (pp. 133-155). Leuven, Be: Politeia.
  • Hoof, T., Surma, T., Muijs, D., Kirschner, P. A. (2020). Supprting students to become self-regulated learners: Metacognition matters. The Education Exchange (Chartered College of Teaching