
Tim Surma
Over Tim
Tim is managing director van het Expertisecentrum. Hij kan putten uit 20 jaar ervaring in het lesgeven in in secundair onderwijs, lerarenopleiding en in de master onderwijswetenschappen. Hij doet momenteel promotieonderzoek rond effectieve leerstrategieën en is auteur van het boek ‘Wijze Lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek.’ Hij is een veelgevraagd spreker in België en Nederland rond effectieve instructie en leerstrategieën. Tim maakt deel uit van de expertencommissie Beter Onderwijs Vlaanderen.
Een selectie van relevante publicaties
- Surma, T., Vanhoyweghen, K., Camp, G., & Kirschner, P. A. (2018). The coverage of distributed practice and retrieval practice in Flemish and Dutch teacher education textbooks. Teaching and Teacher Education, 74, 229–237. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.05.007
- Surma, T., Kirschner, P.A. (2020). Technology enhanced distance learning should not forget how learning happens. Computers in Human Behavior, 110, 106390. https://doi:10.1016/j.chb.2020.106390
- Surma, T., Kirschner, P. A. (2020): Testing and spacing: Effective learning strategies for the classroom. The Education Exchange (Chartered College of Teaching)
- Camp, G., Surma, T., Kirschner, P.A. (2021). Foundations of multimedia learning. In. R. E. Mayer & L. Fiorella (Eds.), The Cambridge Handbook of Multimedia Learning (forthcoming)
- Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D., & Kirschner, P. A. (2019). Wijze lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Meppel, The Netherlands: Ten Brink Uitgevers.
- Kirschner, P. A., Surma, T. (2020). Evidence informed pedagogy. Impact Journal of Chartered College of Teaching, 10, 1-5
- Surma, T., & Delnoij, L. E. C. (2018). De wetenschap van het leren toegepast op handboeken. In L. De Man & M. Van den Brande (Eds). Over schoolboeken en leermiddelen, (pp. 133-155). Leuven, Be: Politeia.
- Hoof, T., Surma, T., Muijs, D., Kirschner, P. A. (2020). Supprting students to become self-regulated learners: Metacognition matters. The Education Exchange (Chartered College of Teaching
About Tim
As ExCEL’s research manager, Tim can rely on over 20 years of experience teaching in secondary education, teacher education and the Master’s programme Educational Sciences. He is currently conducting his doctoral research on effective learning strategies at the Open University in the Netherlands. As co-author of Lessons for learning: twelve building blocks for effective education, he is a popular speaker in Belgium and the Netherlands on effective instruction and learning strategies. He also shares his expertise in the expert commission Better Education Flanders.
A selection of relevant publications includes:
- Surma, T., Vanhoyweghen, K., Camp, G., & Kirschner, P. A. (2018). The coverage of distributed practice and retrieval practice in Flemish and Dutch teacher education textbooks. Teaching and Teacher Education, 74, 229–237. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.05.007
- Surma, T., Kirschner, P.A. (2020). Technology enhanced distance learning should not forget how learning happens. Computers in Human Behavior, 110, 106390. https://doi:10.1016/j.chb.2020.106390
- Surma, T., Kirschner, P. A. (2020): Testing and spacing: Effective learning strategies for the classroom. The Education Exchange (Chartered College of Teaching)
- Camp, G., Surma, T., Kirschner, P.A. (2021). Foundations of multimedia learning. In. R. E. Mayer & L. Fiorella (Eds.), The Cambridge Handbook of Multimedia Learning (forthcoming)
- Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D., & Kirschner, P. A. (2019). Wijze lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Meppel, The Netherlands: Ten Brink Uitgevers.
- Kirschner, P. A., Surma, T. (2020). Evidence informed pedagogy. Impact Journal of Chartered College of Teaching, 10, 1-5
- Surma, T., & Delnoij, L. E. C. (2018). De wetenschap van het leren toegepast op handboeken. In L. De Man & M. Van den Brande (Eds). Over schoolboeken en leermiddelen, (pp. 133-155). Leuven, Be: Politeia.
- Hoof, T., Surma, T., Muijs, D., Kirschner, P. A. (2020). Supporting students to become self-regulated learners: Metacognition matters. The Education Exchange (Chartered College of Teaching).
Andere teamleden
Kristel Vanhoyweghen
Pieter Verachtert
![MVB1-klein kopie[6992] MVB1-klein kopie[6992]](https://excel.thomasmore.be/wp-content/uploads/2021/01/MVB1-klein-kopie6992-200x200.jpeg)
Machteld Verbruggen
Kim Bellens
