
Kristel Vanhoyweghen
Onderzoeker
Kristel gaf meer dan 20 jaar wiskunde in het secundair onderwijs. Na haar studies MSc Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit van Nederland ging ze aan de slag als lerarenopleider aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen. Hier doceerde ze de vakken Leren en ontwikkelen en Algemene didactiek aan toekomstige leraren secundair onderwijs en nieuwe docenten aan KdG. Ze werkte er ook als stafmedewerker op de dienst onderwijsontwikkeling. Als auteur van het boek ‘Wijze lessen’, zet ze nu graag mee haar schouders onder ExCEL, waar ze o.a. instaat voor de professionaliseringstrajecten voor leraren sec. onderwijs en hoger onderwijs. Ze zal daarnaast onderzoek zal doen rond het ontwerpen van effectieve lessen.
Relevante publicaties
- Surma, T., Vanhoyweghen, K., Camp, G., & Kirschner, P. A. (2018). The coverage of distributed practice and retrieval practice in Flemish and Dutch teacher education textbooks. Teaching and Teacher Education, 74, 229–237. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.05.007
- Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D., & Kirschner, P. A. (2019). Wijze lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Meppel, The Netherlands: Ten Brink Uitgevers.
- Speltincx, G., Vanhoof, S., & Vanhoyweghen, K. (2019). De juiste weg naar zelfsturing. Misverstanden rond studentgecentreerd onderwijs. TH&MA Hoger Onderwijs 2019 (5), 70-75.