Als leerlingen zelfstandig studeren, kiezen ze er vaak voor om de leerstof over te schrijven in een samenvatting of te herlezen, met een markeerstift in de aanslag. Die populaire studeerstrategieën zorgen echter niet noodzakelijk voor een diepgaande verwerking van de leerstof. Welke studeerstrategieën zijn dan wel effectief? En waarom? En vooral: hoe kan je als leraar of leerbegeleider leerlingen leren hoe ze kunnen studeren?
Naast het aanleren van effectieve leerstrategieën, focussen we tijdens deze masterclass op het ontwikkelen van meer algemene vaardigheden om het leerproces te sturen. Hoe kunnen leerlingen hun leerproces succesvol plannen, evalueren en bijsturen? Waarom is het zo belangrijk om sterke studeergewoontes te ontwikkelen en hoe doe je dat dan? Hoe kunnen we de motivatie van onze leerlingen verhogen?
Deze masterclass helpt jullie om leerlingen te ondersteunen in hun groeiproces tot zelfregulerende leerlingen.
Tot slot bekijken we ook hoe jouw collega’s ondersteund kunnen worden om hun leerlingen op een effectieve manier te studeren en hoe je een samenhangend, schoolbreed beleid betreffende leren studeren kan uitzetten.
Doelgroep: Leercoaches, studiebegeleiders, onderwijsondersteuners, leraren,…
Data en tijdstip:
- Inzichten over hoe leren werkt + effectieve leerstrategieën en hoe je ze kan aanleren.
Dinsdag 23 januari 2024 van 9u00 tot 12u30
- Delen good practices + verdieping zelfregulerend leren (o.a. motivatie, metacognitie, gewoontegedrag).
Donderdag 22 februari 2024 van 9u00 tot 12u30
- Focus op schoolbrede implementatie.
Dinsdag 12 maart 2024 van 9u00 tot 12u30
- Online Q&A-sessie.
Donderdag 25 april 2024 van 12u15 tot 13u Online!
Kostprijs: €195
Locatie: Thomas More hogeschool, campus Sint-Andries, Sint-Andriesstraat 2, 2000 Antwerpen
Schrijf hier in!