1. NIEUW! ExCEL-leer nu door het volgen van onze LEZINGEN (LIVE in Antwerpen of via LIVESTREAM)

1. ResearchED België

  • 23 oktober 2021
  • Campus De Vest Thomas More, Mechelen
  • Tickets en info via researchED.EU

2. (Leer je leerlingen) studeren met succes – Tine Hoof

  • 17 november 2021 (14u30-16u30)
  • Campus Sint-Andries Thomas More, Antwerpen
  • € 10,00 | koop je ticket hier 

3. Digitaal leren: kansen en valkuilen – Eva Maesen

  • 26 januari 2022 (14u30-16u30)
  • Campus Sint-Andries Thomas More, Antwerpen
  • € 10,00 | koop je ticket hier

4. Formatieve evaluatie en feedback – Kristel Vanhoyweghen

  • 16 maart 2022 (14u30-16u30)
  • Campus Sint-Andries Thomas More, Antwerpen
  • € 10,00 | koop je ticket hier 

5. Onderwijskundig leiderschap – Machteld Verbruggen

  • 11 mei 2022 (14u30-16u30)
  • Campus Sint-Andries Thomas More, Antwerpen
  • € 10,00 | koop je ticket hier 

2. Miniconferentie ‘Zomerscholen: van idee tot realisatie’

De opnames van de miniconferentie ‘Zomerscholen: van idee tot realisatie’ kan u hieronder bekijken.

  • Bekijk hier de plenaire sessies van Tim Surma (inleiding), Daniel Muijs (over kenmerken van effectieve zomerscholen) en Pieter Verachtert (over zomerscholen in Vlaanderen: onderzoek en inspiratiegids). U kan hier de presentatie die gebruikt werd door Pieter Verachtert downloaden.
  • Bekijk hier de parallelsessie van Anne Fleur Kortekaas-Rijlaarsdam (Vrije Universiteit Amsterdam) over inhaal- en ondersteuningsprogramma’s in Nederland.
  • Bekijk hier de parallelsessie van Peter Van Hove (BS Atheneum, Denderleeuw) over het organiseren van een zomerschool in de praktijk. U kan hier de presentatie die gebruikt werd in deze sessie downloaden.
  • Bekijk hier de parallelsessie van Eddy Van de Walle (Onderwijscentrum Gent) over het coördineren en ondersteunen van zomerscholen: praktijkcase Gent. U kan hier de presentatie die gebruikt werd in deze sessie downloaden.
  • Bekijk hier de plenaire sessie van Jonathan Kay (Education Endowment Foundation): Creating learning opportunities during out-of-school-time: What’s the evidence? U kan hier de presentatie die gebruikt werd in deze sessie downloaden.

3. Miniconferentie ‘Hoe kunnen scholen de Digisprong maken?’

Bedankt voor de grote opkomst op onze miniconferentie, hopelijk hebben jullie heel wat inspiratie kunnen opdoen om de Digisprong te nemen. De miniconferentie kan hieronder herbekeken worden.

Op 11/02/2021 gaf de overheid meer informatie over de Digisprong. Nog meer vragen van de deelnemers aan de miniconferentie werden hierin beantwoord. De overblijvende vragen waar u misschien nog geen antwoord op kreeg, worden hier beantwoord.[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row]

4. KLASSE: 5 korte video’s over effectieve leerstrategieën

3.1. Waarom je van elke toets slimmer wordt

Waarom toetsmomenten in de klas én thuis de beste leermomenten zijn? En je toetsen dus niet enkel inzet om te evalueren? Expert effectieve leerstrategieën Tine Hoof (ExCEL) legt het uit in deze video.

3.2. Waarom je moet vergeten vóór je kan leren

Waarom zijn gespreid oefenen en herhalen zo effectief als leerstrategie? Hoe benut je de kracht van vergeten? En hoe werkt ons langetermijngeheugen? Expert Tim Surma (ExCEL) legt het uit in deze video.

3.3. Waarom je van spieken sneller leert

Waarom is leerlingen laten spieken naar een uitgewerkt voorbeeld zo effectief als leerstrategie? Wat is scaffolding en hoe bouw die ondersteunende steigers op het juiste moment af? Expert Tine Hoof (ExCEL) legt het uit in deze video.

3.4. Waarom leren altijd lastig moet zijn

Waarom heb je niets aan fluostiften en eindeloos herlezen als leerstrategie? Hoe verwerk je leerstof dan op een actieve manier? Expert Tine Hoof (ExCEL) legt het uit.

3.5. Waarom nog leren als Google alles weet?

Moeten we nog leren als je alles kan opzoeken? “Absoluut”, zegt expert Tim Surma. “Want tussen informatie en kennis is een groot verschil.” Ontdek waarom een brein vol kennis je helpt om sneller, beter en makkelijker weer bij te leren.

5. ExCEL-leer in afstandonderwijs

Op deze pagina kan je korte, praktische video’s vol inspiratie vinden over hoe jij de afstandsles kan aanpakken zodat je leerlingen maximale kansen krijgen om bij te leren (én te onthouden).

Onder deze vier video’s kan je ook een aflevering terugvinden van de podcast ‘Buiten De Krijtlijnen’, waarin Kristel Vanhoyweghen en Wouter Buelens het hebben over het maken van effectieve afstandslessen.

4.1. Hoe activeer ik relevante voorkennis?

Nieuwe kennis wordt gemakkelijker geleerd als ze aansluit bij wat we al weten. Hoe kun je nu als leraar deze relevante voorkennis bij je leerlingen activeren? En hoe doe je dat in een afstandsles? Deze video biedt enkele antwoorden.

4.2. Hoe integreer ik goede voorbeelden in mijn afstandsles?

Wil je in je afstandsles nieuwe leerstof aanbieden op een zo efficiënt (én effectief) mogelijke manier? Betrek dan voorbeelden bij je instructie. De do’s en don’ts vind je in deze video.

4.3. Hoe check ik of de hele klas mee is?

Je gaf net een zo helder en gestructureerd mogelijke afstandsles en hoopt dat je leerlingen de leerstof goed begrijpen. Maar is dat ook zo? Hoe kom je nu te weten weten wie het snapt en vooral: wie niet? Tijdens deze video leer je waarom het checken van begrip zo belangrijk is en hoe je dit bij al je leerlingen kan nagaan.

4.4. Hoe geef ik feedback die leerlingen aan het denken zet?

Hoe geef ik feedback die leerlingen diep doet nadenken, vooruit helpt én aan het werk zet? Een (voorlopig) laatste video van Kristel en Wouter. Ook hier een verborgen link om één van de vier boeken te winnen (je maakt kans tot 11 november).

6. Podcast ‘Buiten De Krijtlijnen’ over afstandsonderwijs

Corona woedt nog steeds hevig om zich heen. Daarom besloot men om de hogere jaren van het secundair onderwijs gedeeltelijk terug in afstandsonderwijs te stoppen. Aanleiding genoeg om even in dat fenomeen van afstandsonderwijs te duiken. We gaan op zoek naar tips en structuur om je afstandsles vorm te geven. Naast de basics wordt ook dieper ingegaan op vragen van luisteraars.

Beluister de podcast hier.