• Publicaties
    Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

    Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

    Free
    Lees meer

    How Learning Happens - Paul Kirschner en Carl Hendrick

    Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs - Kim Bellens en Bieke De Fraine

    Over schoolboeken en leermiddelen - Luc De Man, Tim Surma en anderen.

    Zomerscholen in Vlaanderen 2020: evalueren en inspireren

    Inspiratiegids zomerscholen: van idee tot realisatie. 

  • Professionalisering
    • Wijze Lessen – Basisonderwijs ONLINE
    • Wijze Lessen – Basisonderwijs
    • Wijze Lessen – Secundair (voortgezet) onderwijs en mbo
    • Wijze Lessen – Hoger onderwijs
    • Wijze Lessen – Leren studeren
    • Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs
    • Via onze lerarenopleidingen
  • Onderzoek
    • Setting teachers up for success
    • Effectief studeren in tweedekansonderwijs
    • Evaluatie Vlaamse zomerscholen
    • Effectieve leeromgevingen in de B-stroom
    • Blended leren in het secundair onderwijs
  • Projecten
    • ExCEL-leert
    • Zomerschool op TV
    • Mechelen Leesstad 2022
  • Blog
  • Over ons
    • Ons team
    • Missie en doel
    • In de pers
  • Contact
    ExCEL Thomas MoreExCEL Thomas More
    • Publicaties
      Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

      Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

      Free
      Lees meer

      How Learning Happens - Paul Kirschner en Carl Hendrick

      Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs - Kim Bellens en Bieke De Fraine

      Over schoolboeken en leermiddelen - Luc De Man, Tim Surma en anderen.

      Zomerscholen in Vlaanderen 2020: evalueren en inspireren

      Inspiratiegids zomerscholen: van idee tot realisatie. 

    • Professionalisering
      • Wijze Lessen – Basisonderwijs ONLINE
      • Wijze Lessen – Basisonderwijs
      • Wijze Lessen – Secundair (voortgezet) onderwijs en mbo
      • Wijze Lessen – Hoger onderwijs
      • Wijze Lessen – Leren studeren
      • Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs
      • Via onze lerarenopleidingen
    • Onderzoek
      • Setting teachers up for success
      • Effectief studeren in tweedekansonderwijs
      • Evaluatie Vlaamse zomerscholen
      • Effectieve leeromgevingen in de B-stroom
      • Blended leren in het secundair onderwijs
    • Projecten
      • ExCEL-leert
      • Zomerschool op TV
      • Mechelen Leesstad 2022
    • Blog
    • Over ons
      • Ons team
      • Missie en doel
      • In de pers
    • Contact
      CoursesGeneralWijze LessenWijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek
      • Concrete tips and tricks per bouwsteen 13

        • Lecture1.1
          De auteurs
        • Lecture1.2
          BOUWSTEEN 1: ACTIVEER RELEVANTE VOORKENNIS
        • Lecture1.3
          BOUWSTEEN 2: GEEF DUIDELIJKE, GESTRUCTUREERDE EN UITDAGENDE INSTRUCTIE
        • Lecture1.4
          BOUWSTEEN 3: GEBRUIK VOORBEELDEN
        • Lecture1.5
          BOUWSTEEN 4: COMBINEER WOORD EN BEELD
        • Lecture1.6
          BOUWSTEEN 5: LAAT LEERSTOF ACTIEF VERWERKEN
        • Lecture1.7
          BOUWSTEEN 6: GEBRUIK MANIEREN OM TE ACHTERHALEN OF DE HELE KLAS HET BEGREPEN HEEFT
        • Lecture1.8
          BOUWSTEEN 7: ONDERSTEUN BIJ MOEILIJKE TAKEN
        • Lecture1.9
          BOUWSTEEN 8: SPREID OEFENING MET LEERSTOF IN DE TIJD
        • Lecture1.10
          BOUWSTEEN 9: ZORG VOOR AFWISSELING IN OEFENTYPES
        • Lecture1.11
          BOUWSTEEN 10: GEBRUIK TOETSING ALS LEER- EN OEFENSTRATEGIE
        • Lecture1.12
          BOUWSTEEN 11: GEEF FEEDBACK DIE LEERLINGEN AAN HET DENKEN ZET
        • Lecture1.13
          BOUWSTEEN 12: LEER JE LEERLINGEN EFFECTIEF LEREN

        BOUWSTEEN 1: ACTIVEER RELEVANTE VOORKENNIS

        SAMENGEVAT – Wat je al weet, bepaalt wat en hoe snel je leert. Herhaal op een actieve wijze de voorkennis die de leerling nodig heeft om de nieuwe leerstof te begrijpen. Zo geef je meteen een kapstok om nieuwe leerstof te verbinden aan de eerder geleerde leerstof en richting te geven aan het verdere verloop van je les. Nieuwe informatie onthoud je immers beter wanneer ze kleeft aan voorkennis. Organiseer die nieuwe leerstof ook binnen een abstract, algemeen en omvattend kader.

        In de klas

        • Herhaal op een actieve wijze de voorkennis die leerling nodig heeft om de de nieuwe leerstof te begrijpen.
        • Bied een kapstok om nieuwe leerstof te verbinden aan de eerder geleerde stof en richting te geven aan het verdere verloop van je les.
        • In het boek vind je concrete voorbeelden over hoe voorkennis te activeren.

         

        Online leertechnologie

        • Deze blog van Wilfred Rubens biedt een overzicht van tools die het activeren van voorkennis kunnen ondersteunen.
        • De Engelse vertaling van bovenstaande blog door Mirjam Neelen, Paul Kirschner en Tine Hoof.
        • Leraar Christophe Keyenberg van het Heilig Graf in Turnhout toont hoe je voorkennis activeert met Smartschool Live en/of Padlet:
          https://excel.thomasmore.be/wp-content/uploads/2016/03/1.-Activeren-voorkennis.mp4

         

        Nieuwsgierig naar meer?

        • Deze leraar gebruikt een korte advance organizer door een overzicht te geven. (Engelstalig filmmateriaal, secundair onderwijs)

        • Voorkennis activeren als belangrijke stap om de moedertaal te leren (Engelstalig filmmateriaal).
        • Vernieuwenderwijs noemt vier werkvormen voor het activeren van voorkennis.
        • Auteur Daniel Muijs in Klasse over het belang van (vak-)kennis.

          “Zonder vakkennis geen goede lessen”

        • ‘Knowledge is Good’. Een Engelstalig artikel van Daniel Willingham (AfD, American Federation of Teachers) over hoe voorkennis helpt en versnelt bij begrijpend lezen.
        • In deze folder van de CED-Groep vind je handvatten en voorbeelden om met de voorkennis van je leerlingen aan de slag te gaan.
        • Wat betekent achtergrondkennis voor leerlingen en leraren? Engelstalig artikel van Daniel Willingham in AfD (American Federation of Teachers)
        • Een Podcast met Pedro Debruyckere over het activeren van voorkennis.
        • Voorkennis activeren in de lagere school (Engelstalig – ESOL online).
        • Er bestaan al ontzettend veel bronnen, waaronder  bijvoorbeeld kennisclips op youtube, die je kan gebruiken om voorkennis te activeren. Wil je zelf een filmpje te maken met screencast-o-matic? Dit gebruiksvriendelijke programma zet je op weg.

        vorige De auteurs
        volgende BOUWSTEEN 2: GEEF DUIDELIJKE, GESTRUCTUREERDE EN UITDAGENDE INSTRUCTIE

        Nieuws

        De gratis inspiratiegids Zomerscholen in Vlaanderen is er!
        ExCEL
        25 maart 2021

        De gratis inspiratiegids Zomerscholen in Vlaanderen is er!

        Herbekijk Hoorzitting Commissie Leerachterstanden – Tim Surma
        ExCEL
        22 maart 2021

        Herbekijk Hoorzitting Commissie Leerachterstanden – Tim Surma

        ‘Het belangrijkste wat een leerkracht kan doen, is goed lesgeven’
        ExCEL
        13 maart 2021

        ‘Het belangrijkste wat een leerkracht kan doen, is goed lesgeven’

        Blijf je graag op de hoogte van updates? Laat hier je emailadres achter.

        Loading

        Volg ons

        Login with your site account

        Lost your password?

        Modal title

        Message modal