Concrete tips and tricks per bouwsteen 13
- Lecture1.1
- Lecture1.2
- Lecture1.3
- Lecture1.4
- Lecture1.5
- Lecture1.6
- Lecture1.7
- Lecture1.8
- Lecture1.9
- Lecture1.10
- Lecture1.11
- Lecture1.12
- Lecture1.13
BOUWSTEEN 1: ACTIVEER RELEVANTE VOORKENNIS
SAMENGEVAT – Wat je al weet, bepaalt wat en hoe snel je leert. Herhaal op een actieve wijze de voorkennis die de leerling nodig heeft om de nieuwe leerstof te begrijpen. Zo geef je meteen een kapstok om nieuwe leerstof te verbinden aan de eerder geleerde leerstof en richting te geven aan het verdere verloop van je les. Nieuwe informatie onthoud je immers beter wanneer ze kleeft aan voorkennis. Organiseer die nieuwe leerstof ook binnen een abstract, algemeen en omvattend kader.
In de klas
- Herhaal op een actieve wijze de voorkennis die leerling nodig heeft om de de nieuwe leerstof te begrijpen.
- Bied een kapstok om nieuwe leerstof te verbinden aan de eerder geleerde stof en richting te geven aan het verdere verloop van je les.
- In het boek vind je concrete voorbeelden over hoe voorkennis te activeren.
Online leertechnologie
- Deze blog van Wilfred Rubens biedt een overzicht van tools die het activeren van voorkennis kunnen ondersteunen.
- De Engelse vertaling van bovenstaande blog door Mirjam Neelen, Paul Kirschner en Tine Hoof.
- Leraar Christophe Keyenberg van het Heilig Graf in Turnhout toont hoe je voorkennis activeert met Smartschool Live en/of Padlet:
Nieuwsgierig naar meer?
- Deze leraar gebruikt een korte advance organizer door een overzicht te geven. (Engelstalig filmmateriaal, secundair onderwijs)
- Voorkennis activeren als belangrijke stap om de moedertaal te leren (Engelstalig filmmateriaal).
- Vernieuwenderwijs noemt vier werkvormen voor het activeren van voorkennis.
- Auteur Daniel Muijs in Klasse over het belang van (vak-)kennis.
- ‘Knowledge is Good’. Een Engelstalig artikel van Daniel Willingham (AfD, American Federation of Teachers) over hoe voorkennis helpt en versnelt bij begrijpend lezen.
- In deze folder van de CED-Groep vind je handvatten en voorbeelden om met de voorkennis van je leerlingen aan de slag te gaan.
- Wat betekent achtergrondkennis voor leerlingen en leraren? Engelstalig artikel van Daniel Willingham in AfD (American Federation of Teachers)
- Een Podcast met Pedro Debruyckere over het activeren van voorkennis.
- Voorkennis activeren in de lagere school (Engelstalig – ESOL online).
- Er bestaan al ontzettend veel bronnen, waaronder bijvoorbeeld kennisclips op youtube, die je kan gebruiken om voorkennis te activeren. Wil je zelf een filmpje te maken met screencast-o-matic? Dit gebruiksvriendelijke programma zet je op weg.