• Publicaties
    Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

    Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

    Free
    Lees meer

    How Learning Happens - Paul Kirschner en Carl Hendrick

    Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs - Kim Bellens en Bieke De Fraine

    Over schoolboeken en leermiddelen - Luc De Man, Tim Surma en anderen.

  • Professionalisering
    • Wijze Lessen – Lager (primair) onderwijs
    • Wijze Lessen – Secundair (voortgezet) onderwijs en mbo
    • Wijze Lessen – Hoger onderwijs
    • Leren studeren – Secundair (voortgezet) onderwijs en mbo
    • Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs
    • Via onze lerarenopleidingen
  • Onderzoek
    • Setting teachers up for success
    • Effectief studeren in tweedekansonderwijs
    • Evaluatie Vlaamse zomerscholen
  • Projecten
    • ExCEL-leert
    • Zomerschool.Vlaanderen
    • Mechelen Leesstad 2022
  • Blog
  • Over ons
    • Ons team
    • Missie en doel
    • In de pers
  • Contact
    ExCEL Thomas MoreExCEL Thomas More
    • Publicaties
      Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

      Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

      Free
      Lees meer

      How Learning Happens - Paul Kirschner en Carl Hendrick

      Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs - Kim Bellens en Bieke De Fraine

      Over schoolboeken en leermiddelen - Luc De Man, Tim Surma en anderen.

    • Professionalisering
      • Wijze Lessen – Lager (primair) onderwijs
      • Wijze Lessen – Secundair (voortgezet) onderwijs en mbo
      • Wijze Lessen – Hoger onderwijs
      • Leren studeren – Secundair (voortgezet) onderwijs en mbo
      • Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs
      • Via onze lerarenopleidingen
    • Onderzoek
      • Setting teachers up for success
      • Effectief studeren in tweedekansonderwijs
      • Evaluatie Vlaamse zomerscholen
    • Projecten
      • ExCEL-leert
      • Zomerschool.Vlaanderen
      • Mechelen Leesstad 2022
    • Blog
    • Over ons
      • Ons team
      • Missie en doel
      • In de pers
    • Contact
      CoursesGeneralWijze LessenWijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek
      • Concrete tips and tricks per bouwsteen 13

        • Lecture1.1
          De auteurs
        • Lecture1.2
          BOUWSTEEN 1: ACTIVEER RELEVANTE VOORKENNIS
        • Lecture1.3
          BOUWSTEEN 2: GEEF DUIDELIJKE, GESTRUCTUREERDE EN UITDAGENDE INSTRUCTIE
        • Lecture1.4
          BOUWSTEEN 3: GEBRUIK VOORBEELDEN
        • Lecture1.5
          BOUWSTEEN 4: COMBINEER WOORD EN BEELD
        • Lecture1.6
          BOUWSTEEN 5: LAAT LEERSTOF ACTIEF VERWERKEN
        • Lecture1.7
          BOUWSTEEN 6: GEBRUIK MANIEREN OM TE ACHTERHALEN OF DE HELE KLAS HET BEGREPEN HEEFT
        • Lecture1.8
          BOUWSTEEN 7: ONDERSTEUN BIJ MOEILIJKE TAKEN
        • Lecture1.9
          BOUWSTEEN 8: SPREID OEFENING MET LEERSTOF IN DE TIJD
        • Lecture1.10
          BOUWSTEEN 9: ZORG VOOR AFWISSELING IN OEFENTYPES
        • Lecture1.11
          BOUWSTEEN 10: GEBRUIK TOETSING ALS LEER- EN OEFENSTRATEGIE
        • Lecture1.12
          BOUWSTEEN 11: GEEF FEEDBACK DIE LEERLINGEN AAN HET DENKEN ZET
        • Lecture1.13
          BOUWSTEEN 12: LEER JE LEERLINGEN EFFECTIEF LEREN

        De auteurs

        Tim Surma was jarenlang leerkracht in het voortgezet onderwijs, doceerde aan de lerarenopleiding. Hij is nu research manager van het ExpertiseCentrum voor Effectief Leren (ExCEL) in Thomas More Hogeschool (België). Hij doet promotieonderzoek bij de Open Universiteit.
        Kristel Vanhoyweghen MSc is leraar voortgezet onderwijs, Master Onderwijswetenschappen en docent onderwijskunde en didactiek aan de lerarenopleiding Karel de Grote Hogeschool.
        Dr. Dominique Sluijsmans is lector Professioneel Beoordelen bij Zuyd Hogeschool. Daarvoor heeft zij tevens gewerkt als onderzoeker bij de Open Universiteit en als lector Duurzaam beoordelen bij de Faculteit Educatie van Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
        Dr. Gino Camp is universitair hoofddocent onderwijspsychologie aan de Open Universiteit en onderzoeker op het terrein van effectieve leerstrategieën en hun toepassing in de praktijk.
        Prof. dr. Daniel Muijs is universiteitshoogleraar onderwijskunde aan de University of Southampton, wetenschappelijk directeur van Ofsted (Office for Standards in Education) in het Verenigd Koninkrijk, en doet onderzoek naar effectiviteit van leraren en scholen.
        Prof. dr. Paul A. Kirschner, dr.h.c. is emeritus hoogleraar onderwijspsychologie aan de Open Universiteit. Hij is research fellow van de American Educational Research Association, de International Society of the Learning Sciences en de Netherlands Institute for Advanced Studies in the Social Sciences and Humanities en voormalig lid van de Onderwijsraad. Ook is hij gastprofessor bij ExpertiseCentrum voor Effectief Leren (ExCEL) bij Thomas More Hogeschool (België).
        volgende BOUWSTEEN 1: ACTIVEER RELEVANTE VOORKENNIS

        Nieuws

        Gratis webinar 4/02 ‘Wijze Lessen: effectief (afstands)onderwijs’ door Tim Surma
        ExCEL
        21 januari 2021

        Gratis webinar 4/02 ‘Wijze Lessen: effectief (afstands)onderwijs’ door Tim Surma

        Terugblik op miniconferentie + opname
        ExCEL
        15 januari 2021

        Terugblik op miniconferentie + opname

        Gratis online miniconferentie: hoe kunnen scholen de Digisprong maken?
        ExCEL
        12 januari 2021

        Gratis online miniconferentie: hoe kunnen scholen de Digisprong maken?

        Blijf je graag op de hoogte van updates? Laat hier je emailadres achter.

        Loading

        Volg ons

        Login with your site account

        Lost your password?

        Modal title

        Message modal

        We gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door te klikken op OK ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website.OKPrivacy policy