Concrete tips and tricks per bouwsteen 13
- Lecture1.1
- Lecture1.2
- Lecture1.3
- Lecture1.4
- Lecture1.5
- Lecture1.6
- Lecture1.7
- Lecture1.8
- Lecture1.9
- Lecture1.10
- Lecture1.11
- Lecture1.12
- Lecture1.13
BOUWSTEEN 7: ONDERSTEUN BIJ MOEILIJKE TAKEN
SAMENGEVAT – Leerlingen begeleiden is een belangrijk kenmerk van goed les geven. Wanneer leerlingen opdrachten nog niet zelfstandig aan kunnen, is tijdelijke, individuele en aanpasbare steun van de leraar noodzakelijk. Dat proces wordt ook wel ‘scaffolding’ genoemd. Naarmate de leerling bekwamer wordt, vermindert de ondersteuning van de leraar.
In de klas
- Begeleid leerlingen wanneer ze hun eerste stappen in de leerstof zetten.
- Naarmate de leerling bekwamer wordt, vermindert de ondersteuning van de leraar.
- Bied zelfstandige oefenkansen wanneer je de leerlingen daartoe in staat acht.
- In het boek vind je concrete voorbeelden over hoe voorkennis te activeren.
Online leertechnologie
- Deze blog van Wilfred Rubens biedt een overzicht van tools die het activeren van voorkennis kunnen ondersteunen.
- De Engelse vertaling van bovenstaande blog door Mirjam Neelen, Paul Kirschner en Tine Hoof.
Nieuwsgierig naar meer?
- In deze Engelstalige blog worden zes scaffolding-strategieën besproken die je in elke les kunt gebruiken.
- Janneke van de Pol legt op leraar24.nl uit hoe scaffolding in de klas wordt gebruikt.
- David Didau toont aan de hand van een navigatiesysteem hoe de timing van feedback het leren kan ondersteunen of hinderen.
- Vijf strategieën om te werken aan scaffolding
- In deze praktijkgids van Universiteit Antwerpen wordt getoond hoe je laaggeletterde jongeren ondersteunt bij het leren lezen.