Concrete tips and tricks per bouwsteen 13
- Lecture1.1
- Lecture1.2
- Lecture1.3
- Lecture1.4
- Lecture1.5
- Lecture1.6
- Lecture1.7
- Lecture1.8
- Lecture1.9
- Lecture1.10
- Lecture1.11
- Lecture1.12
- Lecture1.13
BOUWSTEEN 5: LAAT LEERSTOF ACTIEF VERWERKEN
SAMENGEVAT – Productieve strategieën verplichten de leerling om leerstof actief te herkneden. De leerling creëert een nieuw bijproduct, zoals een verklaring, een samenvatting of een schema. Daardoor onthoudt die meer dan door de leerstof op een meer passieve wijze te ‘consumeren’ door bijvoorbeeld alleen maar te herlezen. Actief verwerken kan individueel maar ook in samenwerking. Belangrijk is om deze strategieën op het juiste moment te gebruiken en om ze ook aan te leren.
In de klas
- Laat leerlingen schema’s of mondelinge samenvattingen maken in de les.
- Laat leerlingen leerstof verklaren aan zichzelf of aan anderen.
- Neem de tijd om deze strategieën aan te leren aan je leerlingen.
Online leertechnologie
- Deze blog van Wilfred Rubens biedt een overzicht van tools die het activeren van voorkennis kunnen ondersteunen.
- De Engelse vertaling van bovenstaande blog door Mirjam Neelen, Paul Kirschner en Tine Hoof.
Nieuwsgierig naar meer?
- In dit filmpje wordt de jigsawmethode concreet toegepast.
- Hier vind je een lijst van activerende werkvormen. Denk na welke productieve en actieve denkprocessen aan bod komen tijdens de werkvorm.
- Samenvatten en dual coding gaan samen in dit artikel op Vernieuwenderwijs.
- Wil je een schema, diagram of ander soort figuur maken, dan kunnen online tools je daarbij helpen.
- Hoe je de Cornell-methode bij het samenvatten kunt gebruiken, leer je hier.