• Publicaties
    Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

    Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

    Free
    Lees meer

    How Learning Happens - Paul Kirschner en Carl Hendrick

    Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs - Kim Bellens en Bieke De Fraine

    Over schoolboeken en leermiddelen - Luc De Man, Tim Surma en anderen.

  • Professionalisering
    • Wijze Lessen – Lager (primair) onderwijs
    • Wijze Lessen – Secundair (voortgezet) onderwijs en mbo
    • Wijze Lessen – Hoger onderwijs
    • Leren studeren – Secundair (voortgezet) onderwijs en mbo
    • Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs
    • Via onze lerarenopleidingen
  • Onderzoek
    • Setting teachers up for success
    • Effectief studeren in tweedekansonderwijs
    • Evaluatie Vlaamse zomerscholen
  • Projecten
    • ExCEL-leert
    • Zomerschool.Vlaanderen
    • Mechelen Leesstad 2022
  • Blog
  • Over ons
    • Ons team
    • Missie en doel
    • In de pers
  • Contact
    ExCEL Thomas MoreExCEL Thomas More
    • Publicaties
      Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

      Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

      Free
      Lees meer

      How Learning Happens - Paul Kirschner en Carl Hendrick

      Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs - Kim Bellens en Bieke De Fraine

      Over schoolboeken en leermiddelen - Luc De Man, Tim Surma en anderen.

    • Professionalisering
      • Wijze Lessen – Lager (primair) onderwijs
      • Wijze Lessen – Secundair (voortgezet) onderwijs en mbo
      • Wijze Lessen – Hoger onderwijs
      • Leren studeren – Secundair (voortgezet) onderwijs en mbo
      • Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs
      • Via onze lerarenopleidingen
    • Onderzoek
      • Setting teachers up for success
      • Effectief studeren in tweedekansonderwijs
      • Evaluatie Vlaamse zomerscholen
    • Projecten
      • ExCEL-leert
      • Zomerschool.Vlaanderen
      • Mechelen Leesstad 2022
    • Blog
    • Over ons
      • Ons team
      • Missie en doel
      • In de pers
    • Contact
      CoursesGeneralWijze LessenWijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek
      • Concrete tips and tricks per bouwsteen 13

        • Lecture1.1
          De auteurs
        • Lecture1.2
          BOUWSTEEN 1: ACTIVEER RELEVANTE VOORKENNIS
        • Lecture1.3
          BOUWSTEEN 2: GEEF DUIDELIJKE, GESTRUCTUREERDE EN UITDAGENDE INSTRUCTIE
        • Lecture1.4
          BOUWSTEEN 3: GEBRUIK VOORBEELDEN
        • Lecture1.5
          BOUWSTEEN 4: COMBINEER WOORD EN BEELD
        • Lecture1.6
          BOUWSTEEN 5: LAAT LEERSTOF ACTIEF VERWERKEN
        • Lecture1.7
          BOUWSTEEN 6: GEBRUIK MANIEREN OM TE ACHTERHALEN OF DE HELE KLAS HET BEGREPEN HEEFT
        • Lecture1.8
          BOUWSTEEN 7: ONDERSTEUN BIJ MOEILIJKE TAKEN
        • Lecture1.9
          BOUWSTEEN 8: SPREID OEFENING MET LEERSTOF IN DE TIJD
        • Lecture1.10
          BOUWSTEEN 9: ZORG VOOR AFWISSELING IN OEFENTYPES
        • Lecture1.11
          BOUWSTEEN 10: GEBRUIK TOETSING ALS LEER- EN OEFENSTRATEGIE
        • Lecture1.12
          BOUWSTEEN 11: GEEF FEEDBACK DIE LEERLINGEN AAN HET DENKEN ZET
        • Lecture1.13
          BOUWSTEEN 12: LEER JE LEERLINGEN EFFECTIEF LEREN

        BOUWSTEEN 5: LAAT LEERSTOF ACTIEF VERWERKEN

        SAMENGEVAT – Productieve strategieën verplichten de leerling om leerstof actief te herkneden. De leerling creëert een nieuw bijproduct, zoals een verklaring, een samenvatting of een schema. Daardoor onthoudt die meer dan door de leerstof op een meer passieve wijze te ‘consumeren’ door bijvoorbeeld alleen maar te herlezen. Actief verwerken kan individueel maar ook in samenwerking. Belangrijk is om deze strategieën op het juiste moment te gebruiken en om ze ook aan te leren.

          In de klas

        • Laat leerlingen schema’s of mondelinge samenvattingen maken in de les.
        • Laat leerlingen leerstof verklaren aan zichzelf of aan anderen.
        • Neem de tijd om deze strategieën aan te leren aan je leerlingen.

          Online leertechnologie

        • Deze blog van Wilfred Rubens biedt een overzicht van tools die het activeren van voorkennis kunnen ondersteunen.
        • De Engelse vertaling van bovenstaande blog door Mirjam Neelen, Paul Kirschner en Tine Hoof.

          Nieuwsgierig naar meer?

        • In dit filmpje wordt de jigsawmethode concreet toegepast.

        • Hier vind je een lijst van activerende werkvormen. Denk na welke productieve en actieve denkprocessen aan bod komen tijdens de werkvorm.
        • Samenvatten en dual coding gaan samen in dit artikel op Vernieuwenderwijs.
        • Wil je een schema, diagram of ander soort figuur maken, dan kunnen online tools je daarbij helpen.
        • Hoe je de Cornell-methode bij het samenvatten kunt gebruiken, leer je hier.

        vorige BOUWSTEEN 4: COMBINEER WOORD EN BEELD
        volgende BOUWSTEEN 6: GEBRUIK MANIEREN OM TE ACHTERHALEN OF DE HELE KLAS HET BEGREPEN HEEFT

        Nieuws

        Gratis webinar 4/02 ‘Wijze Lessen: effectief (afstands)onderwijs’ door Tim Surma
        ExCEL
        21 januari 2021

        Gratis webinar 4/02 ‘Wijze Lessen: effectief (afstands)onderwijs’ door Tim Surma

        Terugblik op miniconferentie + opname
        ExCEL
        15 januari 2021

        Terugblik op miniconferentie + opname

        Gratis online miniconferentie: hoe kunnen scholen de Digisprong maken?
        ExCEL
        12 januari 2021

        Gratis online miniconferentie: hoe kunnen scholen de Digisprong maken?

        Blijf je graag op de hoogte van updates? Laat hier je emailadres achter.

        Loading

        Volg ons

        Login with your site account

        Lost your password?

        Modal title

        Message modal

        We gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door te klikken op OK ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website.OKPrivacy policy