Concrete tips and tricks per bouwsteen 13
- Lecture1.1
- Lecture1.2
- Lecture1.3
- Lecture1.4
- Lecture1.5
- Lecture1.6
- Lecture1.7
- Lecture1.8
- Lecture1.9
- Lecture1.10
- Lecture1.11
- Lecture1.12
- Lecture1.13
BOUWSTEEN 4: COMBINEER WOORD EN BEELD
SAMENGEVAT – Leerlingen slaan informatie die zowel via woorden als beelden wordt gepresenteerd, gemakkelijker op dan wanneer alleen maar woorden worden gebruikt. Dit principe is gebaseerd op het feit dat verbale en visuele informatie volgens twee afzonderlijke (maar gelijktijdig werkende) processen in het werkgeheugen verwerkt worden en vervolgens in het langetermijngeheugen geïntegreerd. Dat maakt het leren minder belastend en effectiever.
In de klas
- Verrijk woorden met beelden maar zorg niet voor overbelasting.
- Hou rekening met de multimedia-principes in je lessen.
Online leertechnologie
- Deze blog van Wilfred Rubens biedt een overzicht van tools die helpen bij structureren en verduidelijken van leerstof.
- De Engelse vertaling van bovenstaande blog door Mirjam Neelen, Paul Kirschner en Tine Hoof.
- Leraar Christophe Keyenberg van het Heilig Graf in Turnhout toont hoe hij woord en beeld combineert in Smartschool Live en op welke websites hij de beste gratis foto’s voor zijn lessen vindt.
Nieuwsgierig naar meer?
- Een korte samenvatting voor de richtlijnen voor multimedialeren in dit Nederlandstalig filmpje;
- Oliver Caviglioli geeft in dit filmpje een inleiding over dual coding theory.
- Op deze website vind je een overzicht van de belangrijkste multimediaprincipes van Richard Mayer, met voorbeelden en verdiepende informatie.
- ‘The Learning Scientists’ zijn vier wetenschappers in de cognitieve psychologie die zich al jaren verdiepen in ‘The Science of Learning’ en die onderzoek naar leren op een toegankelijke wijze proberen vertalen voor leerlingen, leraren en ouders. In deze laatste van een reeks van zes interessante podcasts focussen ze op enkele veelgestelde vragen over dual coding.
- Deze blog vat 10 tien veelvoorkomende maar discutabele redenen om multimediaal leren te gebruiken.