• Publicaties
    Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

    Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

    Free
    Lees meer

    How Learning Happens - Paul Kirschner en Carl Hendrick

    Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs - Kim Bellens en Bieke De Fraine

    Over schoolboeken en leermiddelen - Luc De Man, Tim Surma en anderen.

    Zomerscholen in Vlaanderen 2020: evalueren en inspireren

    Inspiratiegids zomerscholen: van idee tot realisatie. 

  • Professionalisering
    • Wijze Lessen – Basisonderwijs ONLINE
    • Wijze Lessen – Basisonderwijs
    • Wijze Lessen – Secundair (voortgezet) onderwijs en mbo
    • Wijze Lessen – Hoger onderwijs
    • Wijze Lessen – Leren studeren
    • Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs
    • Via onze lerarenopleidingen
  • Onderzoek
    • Setting teachers up for success
    • Effectief studeren in tweedekansonderwijs
    • Evaluatie Vlaamse zomerscholen
    • Effectieve leeromgevingen in de B-stroom
    • Blended leren in het secundair onderwijs
  • Projecten
    • ExCEL-leert
    • Zomerschool op TV
    • Mechelen Leesstad 2022
  • Blog
  • Over ons
    • Ons team
    • Missie en doel
    • In de pers
  • Contact
    ExCEL Thomas MoreExCEL Thomas More
    • Publicaties
      Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

      Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

      Free
      Lees meer

      How Learning Happens - Paul Kirschner en Carl Hendrick

      Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs - Kim Bellens en Bieke De Fraine

      Over schoolboeken en leermiddelen - Luc De Man, Tim Surma en anderen.

      Zomerscholen in Vlaanderen 2020: evalueren en inspireren

      Inspiratiegids zomerscholen: van idee tot realisatie. 

    • Professionalisering
      • Wijze Lessen – Basisonderwijs ONLINE
      • Wijze Lessen – Basisonderwijs
      • Wijze Lessen – Secundair (voortgezet) onderwijs en mbo
      • Wijze Lessen – Hoger onderwijs
      • Wijze Lessen – Leren studeren
      • Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs
      • Via onze lerarenopleidingen
    • Onderzoek
      • Setting teachers up for success
      • Effectief studeren in tweedekansonderwijs
      • Evaluatie Vlaamse zomerscholen
      • Effectieve leeromgevingen in de B-stroom
      • Blended leren in het secundair onderwijs
    • Projecten
      • ExCEL-leert
      • Zomerschool op TV
      • Mechelen Leesstad 2022
    • Blog
    • Over ons
      • Ons team
      • Missie en doel
      • In de pers
    • Contact
      CoursesGeneralWijze LessenWijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek
      • Concrete tips and tricks per bouwsteen 13

        • Lecture1.1
          De auteurs
        • Lecture1.2
          BOUWSTEEN 1: ACTIVEER RELEVANTE VOORKENNIS
        • Lecture1.3
          BOUWSTEEN 2: GEEF DUIDELIJKE, GESTRUCTUREERDE EN UITDAGENDE INSTRUCTIE
        • Lecture1.4
          BOUWSTEEN 3: GEBRUIK VOORBEELDEN
        • Lecture1.5
          BOUWSTEEN 4: COMBINEER WOORD EN BEELD
        • Lecture1.6
          BOUWSTEEN 5: LAAT LEERSTOF ACTIEF VERWERKEN
        • Lecture1.7
          BOUWSTEEN 6: GEBRUIK MANIEREN OM TE ACHTERHALEN OF DE HELE KLAS HET BEGREPEN HEEFT
        • Lecture1.8
          BOUWSTEEN 7: ONDERSTEUN BIJ MOEILIJKE TAKEN
        • Lecture1.9
          BOUWSTEEN 8: SPREID OEFENING MET LEERSTOF IN DE TIJD
        • Lecture1.10
          BOUWSTEEN 9: ZORG VOOR AFWISSELING IN OEFENTYPES
        • Lecture1.11
          BOUWSTEEN 10: GEBRUIK TOETSING ALS LEER- EN OEFENSTRATEGIE
        • Lecture1.12
          BOUWSTEEN 11: GEEF FEEDBACK DIE LEERLINGEN AAN HET DENKEN ZET
        • Lecture1.13
          BOUWSTEEN 12: LEER JE LEERLINGEN EFFECTIEF LEREN

        BOUWSTEEN 2: GEEF DUIDELIJKE, GESTRUCTUREERDE EN UITDAGENDE INSTRUCTIE

        SAMENGEVAT – Besteed voldoende tijd aan duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie. Als leerlingen niet begrijpen wat er geleerd moet worden, wordt leren lastig. Afgebakende lesfasen en doelen brengen structuur. Uitdagende doelen en een snel lestempo in een warm leerklimaat motiveren je leerlingen.

        In de klas

        • Afgebakende lesfasen en doelen brengen structuur.
        • Stel uitdagende doelen waar je veel verwacht van elke leerling.
        • Een warm leerklimaat motiveert je leerlingen.

        Online leertechnologie

        • Deze blog van Wilfred Rubens biedt een overzicht van tools die helpen bij structureren en verduidelijken van leerstof.
        • De Engelse vertaling van bovenstaande blog door Mirjam Neelen, Paul Kirschner en Tine Hoof.
        • Christophe Keyenberg (leraar in het Heilig Graf te Turnhout) vertelt in deze video hoe hij duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie geeft met SmartSchool Live, hoe infographics structuur kunnen brengen en hoe je interactie inbouwt in je instructiemoment.
        https://excel.thomasmore.be/wp-content/uploads/2020/02/2.-Duidelijke-gestructureerde-en-uitdagende-instructie.mp4

        Nieuwsgierig naar meer?

        • John Hattie vertelt over leerdoelen en succescriteria.

        • In deze video vertelt Will Thalheimer ons over de mythen die de ronde doen over leerdoelen. Moet je leerdoelen altijd delen met je leerlingen? Bestaan er vaste formuleringen voor leerdoelen?
        • Deze (Engelstalige) blog van The Learning Scientists Weekly gaat over het toevoegen van vragen aan teksten
        • Een blog van Tom Bennett die een aantal tips heeft over hoe routines, regels in te stellen vanaf de eerste les. Je vindt er ook een link naar een uitgebreid rapport over effectief klassenmanagement.
        • Education Endowment Foundation schreef deze best-evidence-gids over hoe te werken aan effectief gedragsmanagement. Hieronder zie je de zes aanbevelingen, waarbij een aantal strategieën duidelijk verwijzen naar het helend effect van routine, regelmaat en een warm klasklimaat.

         

        • Starten we elke les met een leerdoel? Of toch niet?  Een artikel op vernieuwenderwijs over de zin (en onzin) van het starten van de les met lesdoelen.
        • ‘If we talk six minutes less, students learn more’ (Ruhl, Hughes & Schloss, 1987). Hoe deze stelling kan verklaard worden, lees je in deze onderwijstip van ECHO (het Expertisecentrum van UA).
        vorige BOUWSTEEN 1: ACTIVEER RELEVANTE VOORKENNIS
        volgende BOUWSTEEN 3: GEBRUIK VOORBEELDEN

        Nieuws

        De gratis inspiratiegids Zomerscholen in Vlaanderen is er!
        ExCEL
        25 maart 2021

        De gratis inspiratiegids Zomerscholen in Vlaanderen is er!

        Herbekijk Hoorzitting Commissie Leerachterstanden – Tim Surma
        ExCEL
        22 maart 2021

        Herbekijk Hoorzitting Commissie Leerachterstanden – Tim Surma

        ‘Het belangrijkste wat een leerkracht kan doen, is goed lesgeven’
        ExCEL
        13 maart 2021

        ‘Het belangrijkste wat een leerkracht kan doen, is goed lesgeven’

        Blijf je graag op de hoogte van updates? Laat hier je emailadres achter.

        Loading

        Volg ons

        Login with your site account

        Lost your password?

        Modal title

        Message modal

        We gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door te klikken op OK ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website.OKPrivacy policy