• Publicaties
    Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

    Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

    Free
    Lees meer

    How Learning Happens - Paul Kirschner en Carl Hendrick

    Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs - Kim Bellens en Bieke De Fraine

    Over schoolboeken en leermiddelen - Luc De Man, Tim Surma en anderen.

  • Professionalisering
    • Wijze Lessen – Lager (primair) onderwijs
    • Wijze Lessen – Secundair (voortgezet) onderwijs en mbo
    • Wijze Lessen – Hoger onderwijs
    • Leren studeren – Secundair (voortgezet) onderwijs en mbo
    • Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs
    • Via onze lerarenopleidingen
  • Onderzoek
    • Setting teachers up for success
    • Effectief studeren in tweedekansonderwijs
    • Evaluatie Vlaamse zomerscholen
  • Projecten
    • ExCEL-leert
    • Zomerschool.Vlaanderen
    • Mechelen Leesstad 2022
  • Blog
  • Over ons
    • Ons team
    • Missie en doel
    • In de pers
  • Contact
    ExCEL Thomas MoreExCEL Thomas More
    • Publicaties
      Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

      Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

      Free
      Lees meer

      How Learning Happens - Paul Kirschner en Carl Hendrick

      Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs - Kim Bellens en Bieke De Fraine

      Over schoolboeken en leermiddelen - Luc De Man, Tim Surma en anderen.

    • Professionalisering
      • Wijze Lessen – Lager (primair) onderwijs
      • Wijze Lessen – Secundair (voortgezet) onderwijs en mbo
      • Wijze Lessen – Hoger onderwijs
      • Leren studeren – Secundair (voortgezet) onderwijs en mbo
      • Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs
      • Via onze lerarenopleidingen
    • Onderzoek
      • Setting teachers up for success
      • Effectief studeren in tweedekansonderwijs
      • Evaluatie Vlaamse zomerscholen
    • Projecten
      • ExCEL-leert
      • Zomerschool.Vlaanderen
      • Mechelen Leesstad 2022
    • Blog
    • Over ons
      • Ons team
      • Missie en doel
      • In de pers
    • Contact
      CoursesGeneralWijze LessenWijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek
      • Concrete tips and tricks per bouwsteen 13

        • Lecture1.1
          De auteurs
        • Lecture1.2
          BOUWSTEEN 1: ACTIVEER RELEVANTE VOORKENNIS
        • Lecture1.3
          BOUWSTEEN 2: GEEF DUIDELIJKE, GESTRUCTUREERDE EN UITDAGENDE INSTRUCTIE
        • Lecture1.4
          BOUWSTEEN 3: GEBRUIK VOORBEELDEN
        • Lecture1.5
          BOUWSTEEN 4: COMBINEER WOORD EN BEELD
        • Lecture1.6
          BOUWSTEEN 5: LAAT LEERSTOF ACTIEF VERWERKEN
        • Lecture1.7
          BOUWSTEEN 6: GEBRUIK MANIEREN OM TE ACHTERHALEN OF DE HELE KLAS HET BEGREPEN HEEFT
        • Lecture1.8
          BOUWSTEEN 7: ONDERSTEUN BIJ MOEILIJKE TAKEN
        • Lecture1.9
          BOUWSTEEN 8: SPREID OEFENING MET LEERSTOF IN DE TIJD
        • Lecture1.10
          BOUWSTEEN 9: ZORG VOOR AFWISSELING IN OEFENTYPES
        • Lecture1.11
          BOUWSTEEN 10: GEBRUIK TOETSING ALS LEER- EN OEFENSTRATEGIE
        • Lecture1.12
          BOUWSTEEN 11: GEEF FEEDBACK DIE LEERLINGEN AAN HET DENKEN ZET
        • Lecture1.13
          BOUWSTEEN 12: LEER JE LEERLINGEN EFFECTIEF LEREN

        BOUWSTEEN 11: GEEF FEEDBACK DIE LEERLINGEN AAN HET DENKEN ZET

        SAMENGEVAT – Feedback is een van de krachtigste interventies om het leren van leerlingen te bevorderen. Het doel van feedback is om informatie te geven over waar leerlingen staan en ze houvast te geven bij het behalen van de leerdoelen. Het organiseren van effectieve feedback is echter complex. Als de feedback de leerlingen niet aan het denken zet en in actie brengt, is feedback ineffectief. Dan is eerst iets anders nodig.

          In de klas

        • Geef feedback die leerlingen aanzet tot ‘detective-werk’.
        • Directe feedback is belangrijk bij de start van het leerproces.
        • Als leerlingen de feedback (nog) niet begrijpen, is extra instructie om de kennis te versterken zinvoller.
        • In het boek vind je concrete voorbeelden over hoe voorkennis te activeren.

          Online leertechnologie

        • Deze blog van Wilfred Rubens biedt een overzicht van tools die het activeren van voorkennis kunnen ondersteunen.
        • De Engelse vertaling van bovenstaande blog door Mirjam Neelen, Paul Kirschner en Tine Hoof.

          Nieuwsgierig naar meer?

        • Een korte animatie (Engelstalig) over het geven van feedback, gebaseerd op het werk van Hattie & Timperley en Wiliam.
        • Op zoek naar meer concrete handvatten? Hier vind je twintig manieren om feedback te organiseren gericht op leren.
        • In Klasse ging auteur Paul Kirschner dieper in op het feedbackvraagstuk.

          “Goede feedback van de leraar doet leerlingen meer leren”

        • Wil je weten hoe je het doet als leraar? Vraag feedback aan je leerlingen!
        • Wanneer is feedback niet zinvol? René Kneyber schreef er deze blog over met verwijzing naar de enkel-, dubbel- en tripel-lusfeedback van Paul Kirschner.
        • Hier vind je een korte tekst over het feedbackmodel achter het Leren zichtbaar maken-onderzoek van John Hattie.

         

        vorige BOUWSTEEN 10: GEBRUIK TOETSING ALS LEER- EN OEFENSTRATEGIE
        volgende BOUWSTEEN 12: LEER JE LEERLINGEN EFFECTIEF LEREN

        Nieuws

        Gratis webinar 4/02 ‘Wijze Lessen: effectief (afstands)onderwijs’ door Tim Surma
        ExCEL
        21 januari 2021

        Gratis webinar 4/02 ‘Wijze Lessen: effectief (afstands)onderwijs’ door Tim Surma

        Terugblik op miniconferentie + opname
        ExCEL
        15 januari 2021

        Terugblik op miniconferentie + opname

        Gratis online miniconferentie: hoe kunnen scholen de Digisprong maken?
        ExCEL
        12 januari 2021

        Gratis online miniconferentie: hoe kunnen scholen de Digisprong maken?

        Blijf je graag op de hoogte van updates? Laat hier je emailadres achter.

        Loading

        Volg ons

        Login with your site account

        Lost your password?

        Modal title

        Message modal

        We gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door te klikken op OK ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website.OKPrivacy policy