Concrete tips and tricks per bouwsteen 13
- Lecture1.1
- Lecture1.2
- Lecture1.3
- Lecture1.4
- Lecture1.5
- Lecture1.6
- Lecture1.7
- Lecture1.8
- Lecture1.9
- Lecture1.10
- Lecture1.11
- Lecture1.12
- Lecture1.13
BOUWSTEEN 11: GEEF FEEDBACK DIE LEERLINGEN AAN HET DENKEN ZET
SAMENGEVAT – Feedback is een van de krachtigste interventies om het leren van leerlingen te bevorderen. Het doel van feedback is om informatie te geven over waar leerlingen staan en ze houvast te geven bij het behalen van de leerdoelen. Het organiseren van effectieve feedback is echter complex. Als de feedback de leerlingen niet aan het denken zet en in actie brengt, is feedback ineffectief. Dan is eerst iets anders nodig.
In de klas
- Geef feedback die leerlingen aanzet tot ‘detective-werk’.
- Directe feedback is belangrijk bij de start van het leerproces.
- Als leerlingen de feedback (nog) niet begrijpen, is extra instructie om de kennis te versterken zinvoller.
- In het boek vind je concrete voorbeelden over hoe voorkennis te activeren.
Online leertechnologie
- Deze blog van Wilfred Rubens biedt een overzicht van tools die het activeren van voorkennis kunnen ondersteunen.
- De Engelse vertaling van bovenstaande blog door Mirjam Neelen, Paul Kirschner en Tine Hoof.
Nieuwsgierig naar meer?
- Een korte animatie (Engelstalig) over het geven van feedback, gebaseerd op het werk van Hattie & Timperley en Wiliam.
- Op zoek naar meer concrete handvatten? Hier vind je twintig manieren om feedback te organiseren gericht op leren.
- In Klasse ging auteur Paul Kirschner dieper in op het feedbackvraagstuk.
- Wil je weten hoe je het doet als leraar? Vraag feedback aan je leerlingen!
- Wanneer is feedback niet zinvol? René Kneyber schreef er deze blog over met verwijzing naar de enkel-, dubbel- en tripel-lusfeedback van Paul Kirschner.
- Hier vind je een korte tekst over het feedbackmodel achter het Leren zichtbaar maken-onderzoek van John Hattie.