• Publicaties
    Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

    Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

    Free
    Lees meer

    How Learning Happens - Paul Kirschner en Carl Hendrick

    Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs - Kim Bellens en Bieke De Fraine

    Over schoolboeken en leermiddelen - Luc De Man, Tim Surma en anderen.

  • Professionalisering
    • Wijze Lessen – Lager (primair) onderwijs
    • Wijze Lessen – Secundair (voortgezet) onderwijs en mbo
    • Wijze Lessen – Hoger onderwijs
    • Leren studeren – Secundair (voortgezet) onderwijs en mbo
    • Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs
    • Via onze lerarenopleidingen
  • Onderzoek
    • Setting teachers up for success
    • Effectief studeren in tweedekansonderwijs
    • Evaluatie Vlaamse zomerscholen
  • Projecten
    • ExCEL-leert
    • Zomerschool.Vlaanderen
    • Mechelen Leesstad 2022
  • Blog
  • Over ons
    • Ons team
    • Missie en doel
    • In de pers
  • Contact
    ExCEL Thomas MoreExCEL Thomas More
    • Publicaties
      Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

      Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

      Free
      Lees meer

      How Learning Happens - Paul Kirschner en Carl Hendrick

      Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs - Kim Bellens en Bieke De Fraine

      Over schoolboeken en leermiddelen - Luc De Man, Tim Surma en anderen.

    • Professionalisering
      • Wijze Lessen – Lager (primair) onderwijs
      • Wijze Lessen – Secundair (voortgezet) onderwijs en mbo
      • Wijze Lessen – Hoger onderwijs
      • Leren studeren – Secundair (voortgezet) onderwijs en mbo
      • Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs
      • Via onze lerarenopleidingen
    • Onderzoek
      • Setting teachers up for success
      • Effectief studeren in tweedekansonderwijs
      • Evaluatie Vlaamse zomerscholen
    • Projecten
      • ExCEL-leert
      • Zomerschool.Vlaanderen
      • Mechelen Leesstad 2022
    • Blog
    • Over ons
      • Ons team
      • Missie en doel
      • In de pers
    • Contact
      CoursesGeneralWijze LessenWijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek
      • Concrete tips and tricks per bouwsteen 13

        • Lecture1.1
          De auteurs
        • Lecture1.2
          BOUWSTEEN 1: ACTIVEER RELEVANTE VOORKENNIS
        • Lecture1.3
          BOUWSTEEN 2: GEEF DUIDELIJKE, GESTRUCTUREERDE EN UITDAGENDE INSTRUCTIE
        • Lecture1.4
          BOUWSTEEN 3: GEBRUIK VOORBEELDEN
        • Lecture1.5
          BOUWSTEEN 4: COMBINEER WOORD EN BEELD
        • Lecture1.6
          BOUWSTEEN 5: LAAT LEERSTOF ACTIEF VERWERKEN
        • Lecture1.7
          BOUWSTEEN 6: GEBRUIK MANIEREN OM TE ACHTERHALEN OF DE HELE KLAS HET BEGREPEN HEEFT
        • Lecture1.8
          BOUWSTEEN 7: ONDERSTEUN BIJ MOEILIJKE TAKEN
        • Lecture1.9
          BOUWSTEEN 8: SPREID OEFENING MET LEERSTOF IN DE TIJD
        • Lecture1.10
          BOUWSTEEN 9: ZORG VOOR AFWISSELING IN OEFENTYPES
        • Lecture1.11
          BOUWSTEEN 10: GEBRUIK TOETSING ALS LEER- EN OEFENSTRATEGIE
        • Lecture1.12
          BOUWSTEEN 11: GEEF FEEDBACK DIE LEERLINGEN AAN HET DENKEN ZET
        • Lecture1.13
          BOUWSTEEN 12: LEER JE LEERLINGEN EFFECTIEF LEREN

        BOUWSTEEN 10: GEBRUIK TOETSING ALS LEER- EN OEFENSTRATEGIE

        SAMENGEVAT – We denken vaak na over hoe we leerstof in de hoofden van onze leerlingen kunnen krijgen. Minstens even belangrijk is om de leerstof ook uit het geheugen te krijgen. Leerlingen laten oefenen om actief informatie op te halen uit hun geheugen versterkt hun geheugen in vergelijking met passievere technieken, zoals herlezen. Leerlingen onthouden daardoor de leerstof beter én langer.

          In de klas

        • Geef regelmatig oefentoetsjes in de vorm van een quiz bij aanvang of slot van de les.
        • Elke opdracht waarbij je leerlingen informatie laat herinneren, is een geslaagd voorbeeld van retrieval practice.
        • In het boek vind je concrete voorbeelden over hoe voorkennis te activeren.

          Online leertechnologie

        • Deze blog van Wilfred Rubens biedt een overzicht van tools die het activeren van voorkennis kunnen ondersteunen.
        • De Engelse vertaling van bovenstaande blog door Mirjam Neelen, Paul Kirschner en Tine Hoof.

          Nieuwsgierig naar meer?

        • Een overzichtelijke handleiding om lessen samen te vatten met de Cornell-methode. Als je de rechterkant afdekt, kun je die met behulp van de linker kolom ophalen.
        • Dr. Robert Bjork (UCLA) bespreekt in deze video hoe het herinneren van feiten of gebeurtenissen kan leiden tot het vergeten van andere, verwante dingen in het geheugen.

        • In deze blog vertellen vijf leraren hoe ze retrieval practice implementeren in hun klaspraktijk.
        • Henry Roediger is een belangrijk cognitief psycholoog die zich verdiepte in o.a. retrieval practice. In deze video (25 min.) geeft hij meer info bij deze bouwsteen. Let op: Prof. Roediger onderging een operatie aan zijn mond en praat hierdoor ietsje … vreemd. De inhoud van het filmpje doet je dit aspect echter helemaal vergeten.
        vorige BOUWSTEEN 9: ZORG VOOR AFWISSELING IN OEFENTYPES
        volgende BOUWSTEEN 11: GEEF FEEDBACK DIE LEERLINGEN AAN HET DENKEN ZET

        Nieuws

        Gratis webinar 4/02 ‘Wijze Lessen: effectief (afstands)onderwijs’ door Tim Surma
        ExCEL
        21 januari 2021

        Gratis webinar 4/02 ‘Wijze Lessen: effectief (afstands)onderwijs’ door Tim Surma

        Terugblik op miniconferentie + opname
        ExCEL
        15 januari 2021

        Terugblik op miniconferentie + opname

        Gratis online miniconferentie: hoe kunnen scholen de Digisprong maken?
        ExCEL
        12 januari 2021

        Gratis online miniconferentie: hoe kunnen scholen de Digisprong maken?

        Blijf je graag op de hoogte van updates? Laat hier je emailadres achter.

        Loading

        Volg ons

        Login with your site account

        Lost your password?

        Modal title

        Message modal

        We gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door te klikken op OK ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website.OKPrivacy policy