Concrete tips and tricks per bouwsteen 13
- Lecture1.1
- Lecture1.2
- Lecture1.3
- Lecture1.4
- Lecture1.5
- Lecture1.6
- Lecture1.7
- Lecture1.8
- Lecture1.9
- Lecture1.10
- Lecture1.11
- Lecture1.12
- Lecture1.13
BOUWSTEEN 10: GEBRUIK TOETSING ALS LEER- EN OEFENSTRATEGIE
SAMENGEVAT – We denken vaak na over hoe we leerstof in de hoofden van onze leerlingen kunnen krijgen. Minstens even belangrijk is om de leerstof ook uit het geheugen te krijgen. Leerlingen laten oefenen om actief informatie op te halen uit hun geheugen versterkt hun geheugen in vergelijking met passievere technieken, zoals herlezen. Leerlingen onthouden daardoor de leerstof beter én langer.
In de klas
- Geef regelmatig oefentoetsjes in de vorm van een quiz bij aanvang of slot van de les.
- Elke opdracht waarbij je leerlingen informatie laat herinneren, is een geslaagd voorbeeld van retrieval practice.
- In het boek vind je concrete voorbeelden over hoe voorkennis te activeren.
Online leertechnologie
- Deze blog van Wilfred Rubens biedt een overzicht van tools die het activeren van voorkennis kunnen ondersteunen.
- De Engelse vertaling van bovenstaande blog door Mirjam Neelen, Paul Kirschner en Tine Hoof.
Nieuwsgierig naar meer?
- Een overzichtelijke handleiding om lessen samen te vatten met de Cornell-methode. Als je de rechterkant afdekt, kun je die met behulp van de linker kolom ophalen.
- Dr. Robert Bjork (UCLA) bespreekt in deze video hoe het herinneren van feiten of gebeurtenissen kan leiden tot het vergeten van andere, verwante dingen in het geheugen.
- In deze blog vertellen vijf leraren hoe ze retrieval practice implementeren in hun klaspraktijk.
- Henry Roediger is een belangrijk cognitief psycholoog die zich verdiepte in o.a. retrieval practice. In deze video (25 min.) geeft hij meer info bij deze bouwsteen. Let op: Prof. Roediger onderging een operatie aan zijn mond en praat hierdoor ietsje … vreemd. De inhoud van het filmpje doet je dit aspect echter helemaal vergeten.