Toont 1-20 van 199 resultaten

Over de online professionaliseringstrajecten van ExCEL: evidence-informed qua inhoud én ontwerp

28 maart 2023

Deze blog is een hertaalde bewerking van het artikel Promoting teacher effectiveness through CPD, implementing the design of an online learning environment van Tine Hoof, Wouter Buelens, Tim Surma en Kristel Vanhoyweghen, dat eerder dit jaar verscheen in het online …

Adaptieve leertechnologie (Deel 2)

25 augustus 2022

Door Mitte Schroeven en Wouter Buelens In het eerste deel van deze blog hebben we getracht een omschrijving te geven van het concept adaptieve technologie. Daarnaast bleek uit de literatuur dat adaptieve toepassingen – mits voldaan wordt aan bepaalde voorwaarden …

Adaptieve leertechnologie (Deel 1)

23 augustus 2022

In de discussie over het lerarentekort duiken allerhande oplossingen op. Eén daarvan is inzetten op blended learning. Voor sommigen is deze combinatie van deels online en deels fysiek contactonderwijs echter eerder een lap- dan wel een wondermiddel. In ieder geval …

To flip or not to flip

21 september 2021

Hoewel leerlingen uit zowel het basis- als het secundair onderwijs sinds 1 september weer voltijds naar school mogen gaan, overwegen een aantal secundaire scholen om toch nog één of andere vorm van deeltijds online/afstandsonderwijs in te richten. Sommigen gaan hier …

Het jaar van de Digisprong

27 augustus 2021

De covidpandemie en de periode van volledig en gedeeltelijk online afstandsonderwijs die daarvan het gevolg was, maakte duidelijk dat er in het Vlaamse onderwijs nog werk aan de ICT-winkel is op het vlak van infrastructuur, connectiviteit en toestellen. De Vlaamse …

Gids afstandsleren

30 januari 2021
De huidige COVID-19 pandemie heeft ervoor gezorgd dat wereldwijd scholen overschakelen naar (al dan niet deeltijds) afstandsonderwijs. In de huidige Vlaamse situatie komen leerlingen van de tweede en derde graad secundair onderwijs voor 50% van de tijd naar school, maar …

Motivatie en online leren: deel 2

7 januari 2021
Deze blog is het vervolg op ‘Motivatie en online leren Deel 1’. In onze vorige bijdrage hebben we het verschil geschetst tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie en hoe lerenden gericht kunnen zijn op presteren of op beheersen. Daarnaast beschreven we bepalende factoren van motivatie, die in meerdere theorieën …