Deze blog is de derde in een reeks over generatieve (of productieve) leerstrategieën. Deze strategieën, waardoor leerlingen nieuwe leerstof reorganiseren en integreren met hun voorkennis, zorgen ervoor dat leerlingen cognitief actief aan de slag gaan met die (nieuwe) leerstof. Hierdoor …
Deze blog is de tweede in een reeks blogs over productieve leerstrategieën. Deze strategieën zorgen ervoor dat je als lerende cognitief actief aan de slag gaat met de nieuwe leerstof. In de eerste blog (Aan de slag met productieve leerstrategieën: …
In 2015 publiceerden Richard Mayer en Logan Fiorella hun boek Learning as a Generative Activity waarin ze acht productieve leerstrategieën beschrijven. Deze strategieën worden ‘generative’ of productief genoemd omdat ze de leerlingen de leerstof laten herkneden en een andere output …
Info-avonden voor ouders rond ‘leren leren’ zijn blijkbaar een ‘hot item’ voor scholen nu. Misschien heeft het te maken met het feit dat men ouders en leerlingen bij aanvang van het volgend schooljaar tijdig wil informeren over hoe het leren …
Scholen, directieteams, leraren, leerlingen en hun ouders zetten momenteel alles op alles om afstandsonderwijs aan te bieden. Leerkrachten geven ‘live’ online les, leerlingen gaan zelfstandig aan de slag of frissen hun talenkennis op via educatieve games en ze worden aangemoedigd …