Toont 1-20 van 200 resultaten

Een rijke kennisbasis in de basisschool (deel 1)

18 april 2023

Is kennis macht of is kennis een sociale hefboom? En moeten kinderen in de basisschool nog weet hebben van aardrijkskunde, geschiedenis, kunst en biologie nu het internet en artificial intelligence ons sneller van informatie kunnen voorzien dan ooit te voren? …

Wijze Lessen: een reflectie

7 oktober 2022

Deze blog verscheen ook in Caleidoscoop nr.3/2022 en verwijst sporadisch naar de bijdrage van Christophe Keyenberg in datzelfde magazine (Caleidoscoop nr.3/2022) De start van Wijze Lessen Toen ik bijna vijf jaar geleden het idee lanceerde om een ‘best-off’ te schrijven …

“Leraren beseffen niet hoeveel impact ze hebben”

27 juni 2022

Alarmerende resultaten in internationale peilingen, een lerarentekort en de naweeën van corona: zit ons onderwijs in een crisis? Naar aanleiding van de verkiezing van leraar van het jaar sprak Klasse met Tim Surma (ExpertiseCentrum voor Effectief Leren): “Ik weiger mee …

ResearchED voor het eerst in België op zaterdag 23 oktober

18 oktober 2021

“De hoogmis van evidence-informed werken”, zo wordt ResearchED wel vaker genoemd. Het is een wereldwijd bekend congres van leraren, directeurs, onderzoekers (en andere belanghebbenden) die ijveren voor doordacht en goed geïnformeerd onderwijs. De grassroots-beweging, opgestart door leraren onder leiding van Tom …