In het eerste deel van deze blogreeks stonden we uitgebreid stil bij het belang van een kennisrijk curriculum als fundament om de kansenkloof aan te pakken. Dat achtergrondkennis één van de belangrijkste voorspellers is voor toekomstig leren in het algemeen …
➡️ De voorbije week hebben alle 55 deelnemende scholen uit project-ELODIE tijdens de opstartsessie van in totaal 7 Lerende Netwerken nader kennis gemaakt met elkaar en team-ELODIE. Tijdens de eerste bijeenkomsten werd door alle betrokken partijen alvast intensief nagedacht over …
Steeds vaker worden digitale badges ingezet tijdens het online leren, in de hoop dat dit een positief effect heeft op de leeruitkomsten van studenten. Digitale badges zijn elektronische symbolen die ‘bewijs’ leveren van een prestatie, vaak in een online leeromgeving. …
In De Tijd van 2 oktober jongstleden verscheen een opiniestuk van An Dooms, professor aan de Vrije Universiteit Brussel. Professor Dooms hield een pleidooi om studenten meer te laten schrijven en tekenen tijdens de les en het studeren. Niet alleen …