ResearchED: de keuze van Wouter Buelens
Het lijkt er sterk op dat niet alleen door hogescholen maar ook door scholen in het secundair of voortgezet onderwijs een zekere vorm van blended learning zal omarmd worden. Er bestaat een veelheid aan definities over blended leren, maar een component die steeds weerkomt is de doordachte mix van niet alleen fysiek-in-de-klas leren maar ook online leren en instructie.
Daarnaast is het zo dat veel volwassen lerenden vaak kiezen voor een haast volledig online traject, voornamelijk omwille van de flexibiliteit op het vlak van tijd- en plaatsonafhankelijk leren.
Wat betekent deze trend voor zowel het leren van leerlingen en studenten als voor de instructie van lesgevers? Leren mensen anders wanneer dit online of in digitale vorm gebeurt? En moeten we daar dan rekening mee houden in het ontwerpen van onze (online) leeractiviteiten?
Is dit een vraag waar je graag een antwoord op zou willen of ben je nog onbeslist in je keuze tussen al het lekkers dat aangeboden wordt door de snoepwinkel die ResearchED België is? Dan stel ik je graag voor deel te nemen aan de sessie van dr. Gino Camp over wat eventuele verschillen zijn tussen de didactische aanpak online en offline, of de combinatie daarvan. Gino is universitair hoofddocent aan de Open Universiteit Nederland en heeft in die rol jarenlange ervaring in het online lesgeven en ontwerpen van online onderwijs. Daarnaast is hij medeauteur van het boek Wijze Lessen Twaalf Bouwstenen voor Effectieve Didactiek. Tussendoor begeleidde Gino ondergetekende tijdens zijn masterproef, waarvoor ik mocht meewerken aan een onderzoek naar het effect op leren van een tool die gepersonaliseerd online formatief toetsen bevordert. Niet alleen een leerrijke maar ook erg aangename ervaring.
Kortom, geboeid door online onderwijs en hoe je dit op een evidence informed kan vormgeven? Kom dan zeker naar de sessie van Gino, al is het maar omdat je mij dan tegen het lijf kan lopen 😉.